14 Eylül 2013 Cumartesi

SÖZÜ BOZUK MİLLET OLDUK

SÖZÜ BOZUK MİLLET OLDUK


"Ne tükenmez hazinesin ey dil! Ne devasız bir dert! (Hz. Mevlana)

Bozuk olunca maya, ne ar tanır ne de haya."


İNSANIN ÖZÜ SÖZÜNDE DUYULUR

“Çiçeğin özü kokusundan, insanın özü sözünden duyulur. Özü bozuk çiçekten leş kokuları, özü edepsiz insandan da tiksindirici sözler dökülür. Dilini bozar, kelimeleri eğer büker. Küçük düşürücü argoları tiksinmeden kullanır. ‘Lan, oha, moruk, hayvan, ooolum, yavruum, bebe’ gibi iğrenç kelimeleri bel altı küfürleriyle birlikte savurur.


Edepsiz konuşmalar özsaygıyı indirerek hayatı kötüleştirir.

“Sokaklarda çok fazla dolaşan bir insan değilim. Bazen çevrenin sesini duyuyorum ve birçok kez ürperiyorum. Önceki gün, seçkin bir semtin büyükçe marketindeki erkek tezgahtar hanım tezgahtara, ‘Gidicen de o herifin (kocasını kast ediyor) evinde yemek mi pişiricen?’ diye başladığı atışmasını, ‘Evet keyifsizim, keyif y… da olur zaten!’ sözüyle sürdürüyor. Gülüşüyorlar. Ertesi gün apartmanımızın önünde bisikletinin arka tekerleği üzerinde akrobasi yaban bir genç erkeğe kız arkadaşı bağırıyor, oraya çıkmaya g. ister, lan g. ister.’ ve ardından karşılıklı daha inanılmaz, tarif edilmez cümleler.

Kızgınlık vakti dolaşan köpek sürülerini hatırlıyorum. Asla bu kadar edepsiz olduklarını düşünmedim. Şu iki ayaklı yaratıkların edebinde mi konuşuluyor sokakta? Bu hayvanların bile utanç duyacağı üslubu neden bu kadar sık görür oldum? Çağı mı kaçırdım? Mağarada mıydım? Aramızdan bazıları nasıl böylesine bir amipe bile yakışamaz üslubu kendilerine layık görebiliyorlar? Daha otuz yıl öncesine kadar, karşı cinsle konuşacak olsaydık yüzümüz kızarırdı, sözü uzatamazdık. Bu insanları kim eğitiyor? Bu kültürü kimden alıyorlar? Bunlara meleklerin birazcık bile yaklaşması mümkün mü? Bunlardan topluma beladan başka ne gelir?

Japonlarda birisiyle ‘sen’ diliyle konuşmanın büyük bir hakaret olduğunu öğrendiğimde şaşırmıştım. İngilizlerin dillerinden ‘sen-thou’ kelimesini kaldırıp herkesi ‘siz-you’ demeye mecbur ettiklerini öğrendiğimde garipsemiştim.


Edebini kaybeden millet çok geçmeden onurunu da kaybeder...
Saygın söz söyleme üslubunu korumayan millet yeryüzünde yücelemez...
Yücelmek yabancılardan çok bizim hakkımızdır zira biz eşlerine bile ‘siz’ diliyle hitap eden ataların torunlarıyız.”


"İman edenler arasında çirkin söz ve hareketlerin yayılmasından hoşlananalar için dünyada da ahirette de pek acı bir azap vardır." (Nur Suresi.19)

Ya Rabbim edep lütfeyle. Kalbimize hayâ hissi ver. Dilimizi utanç üslubundan temizle. Amin.”

Hiç yorum yok: